Previous Page  305 / 397 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 305 / 397 Next Page
Page Background

Конструкции, технические и эксплуатационные свойства транспортных средств

305

Литература:

1.

Пустоветов М.Ю. Пульсации электромагнитного момента трехфазной асинхронной электрической

машины, работающей в составе вспомогательного электропривода электровоза переменного тока – фактор,

способствующий отказам подшипников // Механики XXI веку. 2016. № 15. С. 331 – 337.

2.

Lamia Youb. Effects of Unbalanced Voltage on the Steady State of the Induction Motors // International

Journal of Electrical Energy. 2014. Vol. 2, No. 1. Pp. 34-38.

3.

Sobhan Ghanbari. Performance Evaluation of Three-Phase Induction Motor Fed by unbalanced voltage

Using Complex Voltage Unbalance Factor // Journal of Engineering and Interdisciplinary Research. 2014. No. 1 (2). Pp.

6-13.

4.

Ali Ebadi, Mohammad Mirzaie, Sayyed Asghar Gholamian. Torque Analysis of Three-Phase Induction

Motor under Voltage Unbalance Using 2D FEM // International Journal of Engineering Science and Technology. 2011.

Vol. 3, No. 2. Pp. 871-876.

5.

Электровоз магистральный 2ЭС5К (3ЭС5К). Руководство по эксплуатации. Т.1 (в четырех книгах)

(издание первое). Ростов н/Д: СХКТБ ООО «БелРусь», 2007. 160 с.

6.

Худоногов А.М., Макаров В.В., Смирнов В.П. и др. Проектирование привода вспомогательных

механизмов ЭПС с асинхронным двигателем: учеб. пособие. М.: ФГБОУ «Учебно-методический центр по

образованию на железнодорожном транспорте», 2011. 311 с.

7.

Пустоветов М.Ю. Моделирование асинхронных вспомогательных машин электровозов. Анализ

режимов работы, поиск причин отказов. Saarbrucken, Германия: LAP LAMBERT Academic Publishing, 2016. 166

c.

8.

Пустоветов М.Ю. Подход к реализации на ЭВМ математической модели асинхронного двигателя,

предназначенной для использования в качестве составной части моделей электротехнических комплексов и

систем // Моделирование. Теория, методы и средства: материалы 16-ой Междунар. науч.-практ. конф., посв.

110-летию Южно-Рос. гос. политехнич. ун-та (НПИ) им. М.И. Платова, г. Новочеркасск, 6-7 дек. 2016 г. /

Южно-Российский государственный политехнический университет (НПИ) имени М.И. Платова. –

Новочеркасск: Лик, 2016. С. 332 – 344.

9.

Талья И.И., Пустоветов М.Ю. О пульсации электромагнитного момента асинхронного тягового

двигателя в пусковом режиме // Известия вузов. Сер. Электромеханика. 1998. № 4. С. 34 – 37.

10.

Пустоветов М.Ю. Совершенствование методов расчёта асинхронных тяговых двигателей с целью

улучшения их энергетических характеристик и снижения пульсаций электромагнитного момента: автореф.

дисс. … канд. техн. наук : 05.09.01. Новочеркасск, 1999. 20 с.

Evaluation of the effect of non-sinusoidal voltage to ripple of the

electromagnetic torque of three-phase induction motor, operating

as a part of the auxiliary electric drive onboard of AC electric

locomotive

Pustovetov

M.Yu

.

mgsn2006@rambler.ru

Don State Technical University (DSTU), 1, Gagarin sq., Rostov-on-Don, 344000, Russian Federation

Keywords:

bearing failures, alternating cyclic loads, electromagnetic torque ripple, three-phase AC

induction motor, the auxiliary electric drive, unbalanced non-sinusoidal supply voltage

Paper deals with the results of the computer simulation of electromagnetic torque of the NVA-55

type auxiliary induction motors of AC electric locomotive "Ermak". Due to the unbalanced non-sinusoidal

system of voltages, the electromagnetic torque in addition to DC component contains the set of temporary

harmonics in the frequency range from 10 Hz to 700 Hz. Comparison of results takes place with the case

under the assumption of the sinusoidal supply voltages with preservation of their asymmetry. The results in-

dicate that the main contribution to the formation of the torque ripples makes the unbalance of the voltages.

Consideration of non-sinusoidal voltage worsens the situation: increases the ratio of torque ripples, but not

dramatically, most of the harmonics remain on the same frequencies. That is, from the point of view of the

influence of the dynamic torque ripple, which cause cyclic alternating load, leading to fatigue failure of the

metal bearings of induction motor, the main reason is the unbalance of supply voltages, and secondly their

non-sinusoidal form.