

Механики XXI веку. №15 2016 г.
158
Литература:
1.
Рахимянов Х.М., Семенова Ю.С. Прогнозирование геометрическое состояние поверхности цилин-
дрических деталей из стали 45 при ультразвуковом поверхностном пластическом деформировании // Обработка
металлов (технология, оборудование, инструменты). 2011. №3. С.11-17.
2.
Рахимянов Х.М.. Теоретические основы комбинирования высокоинтенсивных термических и де-
формационных процессов в поверхностной обработке: автореф. дис. … д-ра. техн. наук. - Тула, 1998, 40 с.
3.
Дмитриевский А.В. Автомобильные бензиновые двигатели. Руководство по ремонту и эксплуата-
ции. 2003.-128с.
4.
Rakhimyanov Kh.M., Rakhimyanov
K.Kh., Eremina A.S. Modeling of deformation processes for condi-
tions of ultrasonic frequency impulse impact on the surface layer of metals and alloys// Applied Mechanics and Materi-
als.2015. Vol. 788. P. 63-68.
5.
Казанцев В.Ф. Ультразвуковое поверхностное пластическое деформирование / В. Ф. Казанцев. Б.
А. Кудряшов, Р. И. Нигметзянов, В. М. Приходько, Д.С.Фатюхин // Журнал Вестник Харьковского националь-
ного автомобильно-дорожного университета Выпуск№ 46 / 2009.
6.
Гилета В.П. Обработка шеек коленчатых валов ультразвуковым инструментом / В.П. Гилета, В.Б.
Асанов, А.И. Безнедельный // Новые материалы и технологии в машиностроении. Сборник науч. тр. по итогам
межд. науч.-технич. конф.. Выпуск 7.-Брянск:БГИТА, 2007.-С.8-12.
7.
Гилета В.П. Технологические возможности поверхностного пластического деформирования с ис-
пользованием ультразвуковых колебаний / В.П. Гилета, В.Б. Асанов, А.И. Безнедельный // Труды межд. науч.-
практ. конф. "Инженерия поверхностного слоя деталей машин", Кемерово, 2009. - С.75-79.
The choice of method of finishing processing to improve the fatigue
strength of connecting rods of internal combustion engines
Bychkov N.V.
Novosibirsk State Technical University, 20 Prospect K. Marksa, Novosibirsk, 630073, Russian Federation
buchon93@mail.ruKeywords:
analysis, rational choice, production rods, surface plastic deformation, roughness,
ultrasound
The article provides an analysis of the engine parts working in fatigue under cyclic loads. It is revealed that
the main part of the engine working on cyclic fatigue is the rod that takes the force from the gases at a working course
from the piston pin and passes it to the crank of the crankshaft and moves the piston when performing intermediate
processes (cycles). Requirements applicable to the rods recognized. Material for producing rods identified. Mechanical
loads acting on the connecting rod of the vehicle considered. The analysis of methods of increasing the fatigue strength
of the connecting rod of the vehicle conducted. The method of increasing the fatigue strength in the ultrasonic container
selected. It is revealed that the method of surface plastic deformation is more streamlined and has several advantages
in comparison with other methods. Paper discuss the algorithm of processing in an ultrasonic container steel balls,
describes the adaptations made by means of hardening of the connecting rod of the vehicle. The analysis of the initial
surface and processed one conducted with the help of the profilograph-profilometer 252. Profilograms of samples
before processing and after are presented. It is found that after processing in an ultrasonic container work parts which
have residual stress of compression, increased microhardness and low roughness, prevents the nucleation of fatigue
cracks.